Ubytování: Stratocluster a filmově grafické partitury

Stratocluster a filmově grafické partitury

pátek 01.11.2024 od 19:00

Kino Ponrepo, Praha

Zpět na informace o akci
Stratocluster a filmově grafické partitury

01.11.2024 od 19:00

Kino Ponrepo, Bartolomějská 11, Praha

Najít ubytování na Booking.com

Nabízené možnosti vstupného:
120 Kč

Pražský experimentální kolektiv Stratocluster představí premiéry dvou audiovizuálních skladeb vytvořených na míru analogovému promítacímu aparátu nazvanému Pramítačka. Autory skladeb jsou Alexandra Cihanská Machová a Milan Guštar. Jedná se o video partitury, tedy filmy, jejichž vizuální složka zároveň obsahuje vzorce a instrukce, podle kterých se řídí hudebníci.

Pramítačku bude obsluhovat její vynálezce Jan Kulka. Se Stratoclusterem ve složení Ian Mikyska – mikrotonální kytara, viola da gamba a zobcové flétny, Marcel Bárta – klarinet a saxofon, Jakub Švejnar – bicí a elektronika, a Mikuláš Mrva – baskytara a elektronika, vystoupí jako host basklarinetista Gareth Davis. Ve druhé polovině večera ansámbl zahraje živý doprovod k experimentálním analogovým filmům Jana Kulky.

Alexandra Cihanská Machová je skladatelka a zvuková umělkyně ze slovenského Sabinova. Momentálně působí v Praze, v roce 2019 zde dokončila magisterký program v Centru audiovizuálních studií na FAMU. Předtím studovala Multimediální kompozcii na JAMU v Brně, a Hudební vědu na MUNI tamtéž. Jejím hlavnyím vyjadřovacím prostředkem je zvuk v nejrůznejších formách od akustických nástrojů, terénních nahrávek, po live coding a jiné, ten ale často propojuje i s jinými médii. V minulosti pracovala s většími formami jako je například multimediální koncert, momentálně sa intenzivněji zabývá zvukem v prostoru, zvukovou instalací a aktuálně i zvukem ve virtuálním prostředí. Skládá i hudbu pro film, divadlo, či rozhlas a pracuje s pohyblivým obrazem.

Milan Guštar je skladatel, výtvarník, organolog, konstruktér elektronických a elektroakustických zařízení a programátor. Zabývá se interdisciplinárním výzkumem na pomezí vědy, techniky a umění, především matematickými a generativními principy v hudbě a umění, teorií tonálních systémů, elektronikou, informatikou a aplikovanou matematikou. Matematické principy a algoritmické postupy využívá od počátku 80. let také při vytváření svých hudebních kompozic, zvukových a intermediálních instalací a vizuálních děl, které jsou často ovlivněny minimalismem. Jako vědec a pedagog působí na pražské Akademii múzických umění. Publikuje v odborných i populárních časopisech, je spoluautorem mnoha knižních textů a autorem dvojsvazkové encyklopedické knihy Elektrofony, která na tisíci stranách mapuje historii elektrofonických a elektronických hudebních nástrojů, podává přehled o principech jejich činnosti a ukazuje je v širších technických i historických souvislostech.

Jan Kulka je experimentální filmový tvůrce zaměřující se na práci s analogovými prostředky. Při hledání toho, co jedinečného může analogová technika přinést dnešnímu světu a současně toho, co nás všechny kdesi hodně hluboko spojuje, vymýšlí a vyrábí speciální promítací aparáty pro živé filmové performance (Kouzelná skříňka 2011, Pramítačka 2016), aby přinášel dosud neviděné. Jeho filmy pro Pramítačku byly uvedeny na významných evropských filmových festivalech, jako například FF Rotterdam, Alud Barcelona, Process festival Riga, Difrakttion Berlin a dalších.

Pramítačka je speciální promítací aparát stvořený za účelem prakticky osahávat a prozkoumávat oblasti filmu (film jakožto umění artikulace světla v čase a prostoru), které byly doposud technicky (a snad i mentálně) nedostupné. Je schopná promítat veškeré klasické filmové formáty, ale současně také širokou škálu dalších materiálů – například obinadla, izolepu, krajky, bublinkovou fólii, pokladní pásky apod. Pramítačka se stává autorovým manifestem samotné kinematografie, kdy standardizované, opomenuté či slepé vývojové linie jsou znovu artikulovány skrze jeden stroj. Jejím autorem je absolvent FAMU, experimentální filmař a hudebník Jan Kulka.

Gareth Davis hraje na basklarinet a kontrabasklarinet. Jeho široký a obecně neukotvený hudební vkus mu umožňuje podílet se na nahrávkách, projektech a vystoupeních, které zahrnují současnou klasickou hudbu, volnou improvizaci, orchestrální hudbu, ale i rock, noise či elektroniku. Spolupracoval se skladateli jako Peter Ablinger, Jonathan Harvey, Toshio Hosokawa či Bernhard Lang a premiéroval jejich skladby. Vystupoval s rozličnými soubory a interprety (JACK Quartet, Neue Vocalsolisten Stuttgart), improvizátory (Elliott Sharp, Frances-Marie Uitti) nebo elektronickými umělci (Merzbow, Robin Rimbaud). Podílel se také na vzniku multimediálních děl tvůrců jako Christian Marclay či Peter Greenaway.

Stratocluster je pražský improvizační ansámbl zaměřený na multimediální tvorbu, který od svého založení v roce 2013 vydal několik alb – Tamanrasset (Signals from Arkaim, 2013), kazetu Jabka hrušky meotary (Meteorismo, 2015) a „konceptuálně rozhlasové“ CD Éternagy (polí5, 2018) – a vystoupil na řadě koncertů a festivalů v ČR i zahraničí. Má na svědomí také několik tvůrčích spoluprací, např. S šakuhačistou Johnem Kaizanem Neptunem, holandským skladatelem Samuelem Vriezenem či americkým výzkumníkem v oblasti umělé inteligence v improvizované hudbě Ritwikem Banerjim.

Zařazeno v kategoriích:

concerts | in_city